Saturday, August 15, 2009

Pengguna telefon bimbit mudah lupa: Kajian....???

BERITA HARIAN(15/08/2009)

MELBOURNE: Satu kajian mendapati pengguna muda telefon bimbit yang kerap mempunyai ingatan yang kurang baik, tindak balas yang perlahan terhadap masa dan membuat banyak kesilapan.

Kajian di kalangan 300 pelajar berumur 12 hingga 14 tahun dari 20 sekolah swasta dan negeri di Melbourne baru-baru ini menunjukkan kanak-kanak yang banyak menggunakan telefon bimbit kemungkinan mengorbankan ketepatan bagi mencapai kelajuan.

Kajian oleh penyelidik dari Monash University itu menunjukkan kanak-kanak disifatkan sebagai pengguna telefon bimbit yang tinggi kemungkinan besar mempunyai kurang ingatan, bertindak perlahan terhadap sesuatu tanggung jawab dan melakukan lebih banyak kesilapan daripada para pelajar yang kurang menggunakan telefon bimbit.



"Kami mengambil kira umur, jantina, etnik dan status sosio-ekonomi di dalam penyelidikan kami.

"Secara mudahnya, telefon mudah alih mungkin mengajar kanak-kanak untuk mencapai kelajuan daripada ketepatan," kata kata salah seorang penyedia laporan itu, Dr Geza Benke, kepada Australian Associated Press.

Laporan Monash University itu mendapati penggunaan telefon bimbit secara keseluruhannya dikaitkan dengan tindak balas yang cepat tetapi kurang tepat kepada paras ujian kognitif yang lebih tinggi.


Berita baiknya ialah kadar kesilapan palajar tidak mungkin dikaitkan dengan radiasi telefon bimbit. - Bernama


* Boleh percaya ke kajian ni..???
Lain macam je...ke guane pendapat korang...???

No comments:

Post a Comment